May the leaves of your life tree never turn brown.

2012-11-14
21:08:00

Bifrost!!!
Vet inte om jag skrivit om det förr......men jag är jäkligt stolt över min finfina svenska trollkarlskola x)
 
Trolldomskolan Bifrost
Perrong 7, 1/2
Tåget som ser ut som midgårdsormen.
Vanheim, är som Diagongränden.
Midgård som Hogsmeade.

De som sorteras ställer sig framför en pelare med Odens öga på.
Ögat ser på dem och säger vilket elevhem de passar i.

På Bifrost är det asatro och gammal folktro som gäller.
Svenska seder, sagoväsen och högtider.

Istället för testraler som drar vangnarna är det hästar.
Hästarna är gråa, har åtta ben och runor inristade på tänderna.
De är avkommor från guden Tors häst, Sleipner

Spökerna på Bifrost är alla asagudar, en hel del vill säga.
 
Ligger längst upp i Sveriges land, icke kartlagt och mugglarna tror att det bara finns vatten där men så är icke fallet.

Elevhem
Loke- De sluga, giriga och listiga. (Ulv)
Freja- De kloka, rättrådiga och kärleksfulla. (Katt)
Tyr- De modiga, djärva och pålitliga. (Drake)
Balder- De flitiga, vänliga och lojala. (Häst)

Bifrost Historia
När Oden den allsmäktige skulle gå till sin sista vila samlade han sina kära omkring sig, han sågo på dem var och en med sitt visa öga.
Först sågo han på Balder hans son, den vackre vänlige, förlåtande och kloke, som blev dödad av Fenrisulven men kommen tillbaka från Hels rike.
Sedan sågo han på Tyr den modige, djärva och pålitliga utav sina söner.
Sedan lät han blicken vandra vidare till Loke, denne man avlad utav jättar, slug, girig och listig var han.
Till sist lät han blicken landa kärleksfullt på Freja, hon och hennes bror han hade fått till skänks utav Vanerna. Hon som var rättrådig och kärleksfull.
Sedan sågo han på resten utav sin familj och bad dem att lämna hans salar där han skulle göra sin sista resa.
När det eljest var de fyra kvar togo han av sitt öga och gav det till Balder, hans förstfödde, och sade.
Ett nytt tidevarv skall börja, min asgårds tid äro förbi.
Men ni mina barn har jag en uppgift till, innan ni gingo till vila.
Min vilja äro den att ni skall starta en skola, en skola där unga magiker kan komma och utöva sin magi.
Jag vet ty jag är allvisast i världen att denne nye gud som kommer icke är lika tillåtande mot trolldom.
Därför blir detta eran uppgift att starta denna skola för dem.
Ni skall med hjälp av mitt öga dela upp dessa i det hem ni finner dem mest passande för.
Och ni skall vara dess föreståndare i långeliga tidender innan även ni kära barn går ert öde tillmötes.
Så sade den allsmäktige Oden innan han tog sitt sista andetag och förenade sig med Hel.
Och så gjorde även det rike som han hade skapat, en ny tid var i antågande.
De fyra gudarna stod kvar och såg sitt mäktiga hem rasa samman,
De kände att en ny tid var i antågande och att det var viktigt att göra deras sista uppgift som Oden givit dem.
Så de fyra begav sig ner till jorden, och de begav sig till det kalla norden långt upp i ödemarken där ingen människa hade satt sin fot.
Och än idag så har ingen icke magisk person satt sin fot där ty det var som Oden hade förutspått.
Den nye guden utrotade magiska varelser och de fann sig en tillflykt till detta ställe.
Detta var en början till Bifrosts mäktiga historia, en av de första trolldomskolorna.

Sången Odens öga sjunger, vid sorteríngen.
För mig har fallit på min lott,
att sortera elever i detta slott.
Loke, Tyr, Freja och Balder,
om deras existens finns många skalder.
De fyra tillsammans vid tidens rand,
uppförde detta slott vid denna strand.
De fick i uppgift av Oden den magnifike,
att starta en trollkarskola utan dess like.
Tiden var kommen, tiden var ända,
att tillbaka få magin och få den återvända.
Den nya guden inte mycket av magi tål,
han ville bränna alla magiker på bål.
Så skolan uppfördes till Odens ära,
och de fyra gudarna var åter nära.
De var och en ett elevhem fick festa,
utav de elever de fann dem bästa.

Loke ville ha dem som sig med list i livet tog,
slughet och girighet, var inget som sig dog.
Ulvens list och girighet,
det var det bästa Loke vet.
Freja ville ha dem med ett kärleksfullt sätt,
de kloka och rättrådiga som valde rätt.
Kattens klokhet är icke att förglömma,
dess kärleksfulla sätt när råttan sig gömma.
Tyr ville ha dem mod och djärvhet,
de som var pålitliga de vet.
Drakens vilja och kämparglöd,
de var under de regler han och löd.
Balder satte vänlighet först,
de flitiga och lojala satte han störst.
Hästens lojala sätt mot de vänner som finns,
Är det viktigaste Balder minns.

Så ställ er var och en framför mig,
och jag skall berätta var jag skall placera dig.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: